14 dec- Men seriöst vad fan händer?

 
Tydligen är våran julkalender i år(som jag tycker är jätte bra) inte bra för "våra" barn http://www.svt.se/kultur/svt-s-julkalender-anmals-for-ockultism
 
Sen ska dom ju tydligen klippa bort personer från Kalle Anka på julafton http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article15933831.ab
 
Och detta som hamnade på allas facebook sidor http://na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget
 
Jag förstår inte vad som händer.....
 
Våran generation måste ju vara totalt körda för vi har ju växt upp med allt detta som nu förbjuds varför kan man ju fråga sig?
 
Hur mycket ska vi ta bort? Tydligen hängde folk upp sig på våran käraste författarinna Astrid Lindgren att det stod i böckerna att Pippis pappa var neger kung, Men seriöst är det fel att säga neger? Likadant med negerbollar, finska pinnar....finns säkert mer.
 
Tycker att det är fruktansvärt tråkigt att människor ska hänga upp sig på sådant och förbjuda det. Det är ju när man tar upp en sådan disskussion som det faktiskt skapas rasism. Dessutom är det nu tyvärr många som ser ner på den "där mörkhyade lille killen" för dom tror att det typ är hans "fel" att man inte får äta pepparkakor, fira julavslutning i kyrkan säga negerboll m.m. men det är ju oftast inte dom som känner sig kränkta.
 
Jag tycker att istället för att man håller på och drar upp massa sådant här som jag kan tycka är skit saker så kanske det är bättre att vi lär våra barn att alla människor har lika värde, att alla människor ska respekteras, att man ska behandla alla människor som man själv vill bli behandlad. Om man lär sina barn de värderingarna istället för att hänga upp sig på massa trams så tror jag personligen att kränkningen försvinner.
 
Egentligen, vad är det för fel med att säga vit, svart, asiat, neger, indian, latino.....you name it. Så länge man inte säger det på ett kränkande sätt så förstår inte jag problemet.
 
Likadant med det här vad som är olämpligt för barn att se på tv....snälla nån. Vill ni att barnen ska växa upp i en liten glaskupa och inte veta något om den riktiga världen. Julkalendern? Hallå? Mina barn älskar den men jag har inte hört ett ord om att dom vill göra anden i glaset.
 
Däremot så lekte jag och mina vänner anden i glaset väldigt mycket när vi var barn och vad jag vet fick vi inte det från tv och inte heller har vi tagit någon skada av det
 
Jag tycker att det är kränkande att dom SKA TA BORT den svarta och den blonda dockan från julafton. Det är väl kränkande om nåt om vi ska ha en värld där alla ser typ likadana ut, tänker likadant, klär sig likadant, aldrig ifrågasätter något, ser allt i svart eller vitt och inget gråskimmer.....det är kränkande och oroande
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: jaana

Så dumt att förbjuda Kalle Anka. Och anmäla julkalendern. Tror inte dessa program är de som föder främlgingfienltighet eller gör barn rädda för andar. För det finns väl vättiga(?) föräldrar som kan förklara hur det är. OCH de flesta barn vet att barnprogram är för det mesta fantaasier....

skriven
#2: Fröken M

Jag blir trött och en smula irriterad bara jag läser om alla dessa "galenskaper" - folk borde skaffa sig något vettigare att "bråka" om :)

skriven
#3: Denise 23 - mamma till Kevin 6 och tjejen i magen

Håller med dig Anna. Det finns ännu en bild som cirkulerar på nätet - och det är att herrgårman är Svart. Betyder detta att det endast är svarta som får gå över vägen undrar många? Troligtvis som en pik mot allt som vi svenskar fått stå ut med den senaste tiden.

Och kom igen - tecknade seriefigurer från 30-talet(?) Har dem verkligen skadat juden, blondinen och de svarta så mycket att de inte längre förtjänar sin plats i TV? Detta är otroligt löjligt. Jag kan säga att jag inte gick från blond till brunett tack vare dockan på Kalles Jul i alla fall...! Det krävdes lite mer än en blond, lockig tjej för att få mig att byta hårfärg! =P

skriven
#4: Jonnié Jonsson

ja lite trist e de, men man kan inte göra så mycket

skriven
#5: Anonym

SÅÅÅÅ JÄVLA BRA SKRIVET!!! Jag hade inte kunnat skrivet det bättre själv. Jag stör mig så jävla mycket på det. va faaaan äre för jävla fjant med pepparkaksgubbarna??!! Det kan ju bli va fan som helst när man fantiserar. Jag som älskar när tomten stämplar OK på dockorna. Men nu har nån tönt kommit på att det är rasistiskt. Det är som du säger. Vi är jääääävligt illa ute om vi mer och mer ska gå mot en värld där alla ska vara likadana för det är just det som händer just nu. Nu till min fråga: Får jag sno ditt inlägg och länka i min blogg? ;)

skriven
#6: Camilla

Ett lästips till dig:
http://niklasstarow.wordpress.com/2012/12/14/vet-du-vad-en-blackfacepickaninny-ar/

skriven
#7: Camilla

Tycker det gått till överdrift... :/
Och man får inte sjunga nationalsången på skolavslutningen (Trots att man inte ens nämner ordet Sverige).
Och nu ska barnen inte ens få gå i kyrkan med skolan...

Mycket bra skrivet!

skriven

Kommentera inlägget här :