Internationella kvinnodagen

tis 8 mars
 
Internationella kvinnodagen...för en medelklass svensk kvinna kanske denna dagen inte betyder så mycket. Men den har betytt mycket, tänk att kvinnor inte alltid har fått rösta, åka vasaloppet, arbeta, studera....deras män var deras förmyndare...ja listan kan göras lång. Men än idag så finns det många kvinnor som behöver denna dagen, kvinnor som gifts bort innan de äns är i närheten av att vara tillräckligt gamla för att kallas kvinna, kvinnor som inte får studera, inte rösta, inte har någon talan. 
 
Hur har jag firat denna dagen? Jag har haft en trotsig unge och en gnällig. Jag har städat och lagat mat precis som vanligt....dock lider jag inte av det. Helt okej för mig att jag som kvinna sköter de mesta här hemma men jag tycker däremot inte att det ska vara en självklarhet. Man ska kunna dela på alla sysslor om man vill. Om jag hellre vill greja med trädgård och bilarna (vilket sambon oftast sköter här) så hade jag ju fått det och sambon hade fått ta tvätt, städ och mat. 
 
Men en sak som kan göra mig upprörd är varför män får högre lön för samma arbete på flera arbetsplatser....hur kan det ens finnas argument för det, är det försvarsbart? 
 
Viktigt datum för mig att fira idag är att jag idag för 2 år sedan hittade en träningsform som jag trivs med. Jag började med thaiboxning. Efter att under ett par år förstått att jag verkligen behövde ändra på mig, skaffa mig starkare och sundare kropp för att må bra. Fikade hos min kusin Alex, vi pratade om detta med kost och träning och sedan vågade jag ta steget. Från att bara ha gått promenader började jag i thaiboxning och nu har jag tränat detta i 2 år. I början tränade jag en gång i veckan men nu tränar jag 2-3 gånger i veckan plus promenader med hunden och ibland joggar jag med hund. Jag har gått upp i vikt (på ett sunt sätt) jag har fått både synliga muskler och blivit starkare. Min kondition har blivit lite bättre men behöver ändå jobbas upp. Jag har genomfört vårruset joggandes två gånger och förra året genomförde jag Action Run (7,5 km + 30 st hinder) Jag är på G och det känns bra
 
 

Kommentarer :

#1: Linda

Men jäklar vad duktig du är!!! Vilken inspiration, kanske oxå måste ta tag mer i mitt tränande;)

Sv: Hej Anna! Eller hur du får hålla tummarna för mig ;) Chansen är nog väldigt lite men ändå! Kul att ha gett det ett försök iaf;)

skriven
#2: Linda

Sv: Ja men Anna är du inte med i besökstoppen så tycker jag verkligen att du skall bli det så lätt att hitta andra som du kanske förstod ;) Nu har jag halkat upp på plats nr 2, dock inte så svårt kanske med tanke på att Uddevalla är ganska så litet;)

skriven
#3: malin

du är grymt duktig du! o så kul när man hittar rätt! :)

skriven
#4: yasmine mamma till dennis och angelina

tack vännen håller med dig jag gör också det mesta hemma, men jag är också mest hemma av oss så de blir att jag tar hem o barn lite mer.
man ska göra de som passar sin familj bäst så länge båda är överens om det.
Jag väntar på att få hämta hem dennis från skolan. får väl ta mig lite kladdkaka från gårdagens bakning
kraaaams

skriven
#5: Camilla

Du är grym, bra jobbat!! Önskar jag också kunde få till det där med träningen lite oftare, man mår ju så mkt bättre om man rör på sig :)

skriven

Kommentera inlägget här :