Dan före dan..

tis 23 dec
 
Såhär förberedd har jag nog aldrig varit, allt är klart. Maten sk ajga göra idag men det är bara köttbullar, steka prinskorv, grönkål och rödkål. Lätta saker så det ska gå bra. Billy får göra skinkan. 
 
Det är skönt att ligga såhär bra till med tanke på att jag har två febriga barn. Joey är gränsfall till om vi kan åka och fira jul med mina föräldrar imorgon.
 
Denna julen har jag tänkt mer än vad jag brukar, det lät ju konstigt. Jag har tänkt mer på hur det ser ut i andra länder, i andra hem. Det gör så ont att veta att många barn far illa på jul både i Sverige och i andra länder. Lyssnade på John Lennons låt "War is over", texten i den säger mycket. I år har inte jag köpt s många julklappar till mina barn, vi har istället pratta mycket om hur andra barn har det och skänkt pengar. Lite av mitt prat har nog gått in då den stora (13-åringen) en dag kom och frågade om vi kan ha ett fadderbarn, en tjej i hennes ålder. Den lille 3-åringen var och handlade med sin farmor och när han fick syn på en tiggare så sa han - Pengar farmor, pengar. Så han fick ge henne lite pengar. Nu tycker jag iofs inte om de som sitter och tigger överallt och jag tror inte att de är fattiga, det är nog bara fusk. De jobbar åt någon firma. Men jag blir stolt att mina barn har fått in tänket. Det hjälper troligtvis inte med våra små summor som vi skänker eller att vi köper mindre mat och julklappar till jul men lite kanske det gör, ifall alla skulle göra det så skulle det förändra. 
 
Tycker att det är otroligt fint de människor som har skrivit på facebook att man är välkommen till deras hus på julafton om man inte har någon eller något. Helt fantastiskt, underbart för ensamma människor och för alla dessa barn som far illa på jul
 
Jag vill inte göra er "ledsna" dagen innan julafton men mina tankar snurrar kring detta mycket
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: malin

hoppas barnen kryar på sig.. Själv hade jag massa kvar o hamnade i feber idag igen, så här blir inget julgodis gjort :(
Men jul blir de förhoppnigsvis ändå :)

God jul :)
kram

skriven
#2: Camilla

Jag vet inte heller riktigt vad man ska tro om alla dessa tiggare. Sonen har fått ge en femma vid nåt tillfälle, vill trots allt lära honom medmänsklighet. Men det går ju inte att ge dem alla och jag har vid några gånger gett ätbart istället för pengar. Men de har inte riktigt verkat uppskatta det, men jag tycker som så att de måste ju äta med...så...

skriven

Kommentera inlägget här :